vrijdag 13 april 2007

12 en 13 april

Donderdag onder meer gesprekken met verschillende journalisten. Rob Jaspers van de Gelderlander komt buurten en daarna Jan Hoedeman van de Volkskrant. De laatste komt praten over de besluitvorming rond Irak ten tijde van Balkenende I (toen ik namens D66 oppositioneel woordvoerder was) en Balkenende II (toen ik deel uitmaakte van de regering en daar dus niet veel over kan zeggen). Ook vraagt hij mijn oordeel over het toekomstig koningschap van Willem Alexander. Die lijkt mij nu al zeer geschikt als Koning, zeker als hij ervoor zou kiezen een zekere afstand tot de politieke besluitvorming te houden. Ik heb daar eerder wel eens voor gepleit, wat toen voor een nogal heftig debat in de samenleving zorgde.

Ik ontvang ook Jan Bout van Haskoning en directeur René van Zanten van De Gelderlander om over hun project Mijn ideale stad te praten. Inspirerende ideeën over de trots van Nijmegenaren en hun mogelijkheden om samen de stad nog beter en mooier te maken.

’s Avonds heb ik een mooi gesprek met Jeanne Kooymans in een Hilversumse studio. Het wordt pas zondagnacht van 22 op 23 april uitgezonden, dus doen we of het middernacht is. Als verrassing laat ze mij een radiofragment uit 1969 horen van mijn vader. Emotionerend, ik herken zijn stem nauwelijks en denk even dat ik mijzelf hoor.

Burgemeester De Graaf brengt op 13 april 2007 een werkbezoek aan Lux.Vrijdag breng ik o.a. een werkbezoek aan Lux. Onder leiding van bestuursvoorzitter Jaap Modder krijg ik in rap tempo een goed overzicht van de mogelijkheden, de successen en de ambities van het art- en filmhouse annex debatcentrum, dat inmiddels landelijk naam heeft gekregen. Ik werk er graag aan mee die faam nog verder te vergroten.

Voor het 40 jarig bestaan van de Dekenale Caritas Instelling houd ik in De Vereeniging een voordracht over caritas en armoede. Nijmegen doet veel aan armoedebestrijding, zowel de gemeente als de lokale samenleving. Het DCI is daar een goed voorbeeld van. Ik maak mij boos over de misleidende en verlokkende reclames van postorderbedrijven en (vooral) ‘goedkope’ kredietinstellingen, die inspelen op de zwakheden van mensen die geen maat kunnen houden en al vele schulden hebben. Voor drank- en sigarettenreclames gelden allerlei beperkende voorschriften, voor deze sector nagenoeg niets. Toch is hier de geestelijke gezondheid in het geding…

Aan het eind van de vrijdagmiddag op tijd in de Looimolen, waar SOS Telefonische Hulpdienst een feestje viert vanwege het 35 jarig bestaan. Dat is wel een bezoekje waard, maar de echte aanleiding voor mijn komst is de Koninklijke Onderscheiding voor één van de vrijwilligsters die al 25 jaar telefonische hulp en ondersteuning in moeilijke tijden heeft gegeven. Ik speld de onderscheiding op en geef 3 zoenen. Dat worden er uiteindelijk 6, want de eerste keer was er geen fotocamera in de aanslag. Een mooi begin van het weekend!