woensdag 11 april 2007

10 en 11 april

Een paar dagen uitblazen in Normandië doet wonderen. Prachtig weer, fietsen, hardlopen, wat lezen, familie en vrienden zien, dat zijn essentialia in het leven. Ook brokken Matthäus Passion op de cd beluisterd, nu er geen gelegenheid was om een opvoering bij te wonen. Zou de St. Stevenskerk een mooie Matthäus-akoestiek hebben?

Hoewel ik eigenlijk had gepland een dagje extra vrij te nemen, was ik weer present bij de collegevergadering. Woensdag vergaderde ik ’s ochtends in Den Haag op het kantoor van de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding met de Adviescommissie Informatiestromen Veiligheid, ons eerste rapport aan de ministers van Justitie en BZK nadert zijn voltooiing.

Ik ben op tijd terug voor het “100 dagen-interview” met de Gelderlander. Rare termijn, 100 dagen. Omdat Franklin D. Roosevelt in de eerste 100 dagen van zijn eerste termijn als president tal van wetsvoorstellen bij het Congres aanhangig maakte, denkt nu iedereen dat dit een heilig getal is. Zelfs het kabinet B IV denkt nu binnen 100 dagen met de hele samenleving te moeten hebben gesproken, anders faalt het al aan de start. Ik neem liever als burgemeester een ruimere termijn, laat mij maar eens een eerste jaar overal aan wennen, meekijken, meedenken, praten, leren kennen, opsnuiven, proberen (en fouten maken). Mijn ambities heb ik al eerder geformuleerd: zorgvuldig en integer bestuur, veiligheid, een sterk en aantrekkelijk imago van de stad en trotse Nijmegenaren. In de afgelopen maanden ben ik er bovendien van overtuigd geraakt dat onze sleutel voor een deel ook in Duitsland en in de grensoverschrijdende samenwerking te vinden is.

’s Avonds een lange en soms zware vergadering van de gemeenteraad. Het bosje van Vroom en de atletiekbaan beroeren gevoelige snaren in de wijk Brakkestein. Veel inwoners volgen de bespreking en laten hun gevoelens blijken, overigens heel netjes nádat de raadsleden hebben gesproken en niet tijdens het debat. De verkoop van NOVIO dreigt een continuing story te worden. Na een felle eerste termijn wordt op verzoek van de oppositie de behandeling geschorst tot over twee weken. Dit is niet het gemakkelijkste onderwerp sinds ik hier ben aangetreden. PvdA-raadslid Stijn Verbruggen blijkt het volksvertegenwoordigende hart op de juiste plek te hebben. Ondanks dat hij de dag ervoor vader is geworden van een wolk van een dochter, is hij in de loop van de avond toch aanwezig. Op zijn T-shirt staat ‘Trotse vader’. Nuttige informatie voor wie zijn gezicht nog niet had gezien.