vrijdag 20 april 2007

19 en 20 april

Vanochtend krijg ik bezoek van mijn voor-voorganger Ed d’Hondt. Hij is voorzitter van de Stichting Parlementaire Geschiedenis, die samen met de Radboud Universiteit (en met veel rijksmiddelen) het in Nijmegen gevestigde Centrum voor Parlementaire Geschiedenis exploiteert. Het bestuur wordt gevormd door leden van de Eerste en Tweede Kamer maar de onafhankelijke voorzitter is niet toevallig een Nijmeegse (oud-) burgemeester. Het is de bedoeling dat ik Ed ga opvolgen en dat doe ik met veel plezier. Zelf was ik bijna 8 jaar bestuurslid tijdens mijn Kamerperiode en in mijn studietijd was ik assistent en onderzoeker op het Centrum dat ooit door de fameuze professor Frans Duynstee werd opgericht. Het CPG is nu in de capabele leiding van professor Carla van Baalen en de publicaties over de naoorlogse geschiedenis van onze parlementaire democratie volgen elkaar in snel tempo op. Leuk om te doen en goed voor Nijmegen!

Ik heb vandaag de nodige vergaderingen, waaronder de bijeenkomst van de Nijmeegse driehoek en een overleg van het Dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid. Aan het einde van de middag, maar helaas door de files later dan gepland, ben ik in Den Haag aanwezig op het afscheid van Leon van Halder als directeur-generaal bij het ministerie van BZK. León en ik hebben tijdens mijn ministerschap intensief samen opgetrokken rond de gekozen burgemeester, het grotestedenbeleid, kwesties rond paspoorten en reisdocumenten en het binnenlands bestuur. Maar het meest intens was wel onze poging om de verhoudingen tussen Nederland en de Nederlandse Antillen structureel te veranderen en te verbeteren. Ik geloof dat wij daar een behoorlijke bijdrage aan hebben kunnen leveren. Ook in zijn nieuwe functie als eerste adviseur van minister Ella Vogelaar zal ik hem hopelijk vaak spreken. Om te beginnen graag over de 40 prachtwijken waar Hatert er één van is.

Aan het slot van de week vergader en lunch ik onder meer met de burgemeesters van de kring Nijmegen e.o., dit keer in Beneden-Leeuwen op uitnodiging van collega Thomas Steenkamp. We hebben het bijvoorbeeld over het burgemeesterlijk handwerk van de uitreiking van Koninklijke Onderscheidingen. De burgemeester heeft niet alleen een rol bij de uitreiking maar ook bij de (beoordeling van de) aanvragen en dat kan soms best lastig zijn.

Ik mag ook in een grote tent op een grasveld bij de Pink Floydstraat in Lent de prijzen uitreiken van de Nationale Metselwedstrijd voor jongeren. De prijswinnaars zijn allemaal eerste klas handwerklieden in de dop. Gezamenlijk hebben de jongens (ik heb geen meisjes gezien) door de Nijmeegse kunstenaar Jac Splinter ontworpen zitelementen voor een speelplek in de buurt gemetseld en gevoegd. Handig: bouw, kunst en scholing inéén!

Het laatste uur van de vrijdag is voor het wekelijks café van De Gelderlander in de Foyer. Burgemeester De Graaf tijdens het nieuwscafé van De Gelderlander op vrijdag 20 april 2007 Ik word over mijn eerste 100 dagen ondervraagd door Rob Jaspers. Waarom ben ik eigenlijk niet wat politieker in deze eerste maanden, dat was Guusje (achternaam niet nodig) toch ook? Tsja, omdat de raad geen 7de wethouder wilde en het land nog niet toe is aan een heuse gekozen burgemeester, daarom. En overigens hoef je niet altijd op de haverkist te zitten om als bok toch heel effectief te zijn…