maandag 9 juni 2008

9 juni

Voor zover ik geen dringende verplichtingen had, besteedde ik het weekend aan op- en uitruimen in mijn Leidse verblijf. Over een paar weken is het zover en komen mijn vrouw en onze bezittingen (en van tijd tot tijd onze kinderen) naar Nijmegen en betrekken wij ons nieuwe huis. Het is deze dagen stevig schakelen tussen werk en verhuisstress.
Vandaag ben ik de hele middag in Utrecht voor een vergadering van het dagelijks bestuur van het Veiligheidsberaad. Dat DB wordt gevormd door de burgemeesters van Haarlem, Den Bosch, Terneuzen, Zwolle en Nijmegen. We bereiden het Veiligheidsberaad van 21 juni voor en spreken onder meer over het concept-besluit Veiligheidsregio’s waarin de minister van Binnenlandse Zaken onder meer haar eisen voor de brandweerzorg formuleert. Daar hebben we nog wel het een en ander op aan te merken.

Aan het einde van de vergadering hebben we extra tijd ingelast voor de commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, Jan Fransen. Als voorzitter van de Taskforce Management Overstromingen (een moderne commissie mag geen commissie meer heten) komt hij samen met projectmanager en oud-generaal Ruurd Reitsma pleiten voor stevige bestuurlijke aandacht voor de risico’s van grote overstromingen in ons land en de preparaties daarvoor, in het bijzonder de noodzakelijke oefeningen. Als voorzitter van de veiligheidsregio Gelderland Zuid maakte ik onlangs de oefening Viking 2 mee in het Gelderse provinciehuis. Die stond geheel in het teken van overstromingen. Ik heb de indruk dat mijn regio in ieder geval goed weet waar het over gaat.

Door de vroege files heen terug naar Nijmegen voor een overleg over brandweerzaken. Daarna ga ik op mijn tweewekelijks eetbezoek in de wijk, ditmaal naar Zwanenveld bij Toos Gerrits thuis. Zij is lid van een eetclubje dat voortkomt uit een gezellig zangkoor en enkele leden van dit clubje schuiven vanavond aan. Prima en gezellig eten waarbij ik veel opsteek over chronische ziekten, scootmobielen, busreizen en wonen in Zwanenveld. Iedereen heeft er begrip voor dat we het vanavond wat korter houden, speciale omstandigheden!

Om 20.45 uur zit ik, met de collegestukken voor morgen op schoot, voor de televisie voor de eerste wedstrijd van Oranje op het EK. Vier Jaar geleden was ik er in Portugal bij een van de wedstrijden bij. Prachtige ambiance, heerlijke Hollandse sfeer maar voor de buis zie je toch stukken meer. 3-0 tegen de ‘campione’, wat wil een mens nog meer? Direct na afloop schieten er enkele (illegale) vuurpijlen de lucht in, ergens in Bottendaal gok ik. Het blijft nog lang onrustig in het centrum maar er is gelukkig geen sprake van wanorde.