dinsdag 10 juni 2008

10 juni

Ik feliciteer dinsdagochtend per sms en met bloemen de jarige commissaris van de Koningin. Hij is 50 geworden en ik kon helaas dit weekend niet bij zijn feestje zijn. Ik meld Clemens dat deze leeftijd heus dragelijk is.
De gebruikelijke collegevergadering en het daaraan voorafgaande overleg met gemeentesecretaris Pier Eringa neemt een goed deel van de dinsdag in beslag. Zonder al te veel discussie stelt het college onder meer het plan van aanpak 'Nijmegen heeft Antwoord' over onze gemeentelijke dienstverlening vast. Er staan nogal wat ambities in, maar die zijn weldoordacht opgeschreven en voorzien van een realistische planning. Ook verbinding met de state of the art van de informatietechnologie schept vertrouwen. Stap voor stap zorgen we ervoor dat de burgers sneller, effectiever en klantvriendelijker worden geholpen.

De rest van de dinsdag gaat op aan telefoontjes, een overleg over communicatie en externe betrekkingen, dossiers en tekenstukken en een interview voor Nijmegen 1. Dat handelt over ons nieuwe beeldmerk voor de stadspromotie. Hoeveel verschillende symbolen in dat beeldmerk kan ik opnoemen? Het is weliswaar examentijd maar ik doe maar geen poging. Er zijn er zo’n dertig in het beeldmerk opgenomen, van de Waalbrug tot het mailteken en van hardlopers tot een bierglas. Kijk zelf maar!

Ik teken als regiovoorzitter het convenant dat de Veiligheidsregio Gelderland Zuid sluit met de minister van Binnenlandse Zaken. Vorige week donderdag heeft ons veiligheidscollege in ruime meerderheid daartoe besloten. Enkele burgemeesters wilden om uiteenlopende redenen niet of nog niet zover gaan. In het convenant met de minister spreekt het veiligheidscollege de intentie uit om in de komende jaren onze brandweer helemaal te regionaliseren, dat wil zeggen dat alle brandweermensen (inclusief vrijwilligers) in regionale dienst zullen treden en dat al het brandweermaterieel aan de regio wordt overgedragen. De ontwikkeling naar regionale brandweer is al jaren aan de gang, maar het is een proces van vallen en opstaan. Velen zien de grote voordelen van de regionale schaal voor de effectiviteit en de kwaliteit van de brandweerzorg, sommigen menen dat de lokale verantwoordelijkheid daarmee in gevaar komt. Voorlopig spreken de burgemeesters van onze regio alleen maar uit dat ze de intentie tot regionalisering hebben. De volgende stap is het in kaart brengen van alle mogelijke consequenties (personeel, financieel, bestuurlijk, democratisch, operationeel) en daarna komt pas de besluitvorming per individuele gemeente via de colleges en de gemeenteraden. Mijn eigen gemeenteraad heb ik vorig jaar al geïnformeerd over deze ontwikkeling.

’s Avonds reis ik naar Utrecht op en neer voor een discussieavond van de Consumentenbond over de grenzen van onze taak van maatschappelijke belangenbehartiging.