donderdag 12 juni 2008

12 juni

Eerst komt vanochtend het Bestuursteam Integrale Veiligheid bijeen. Daarin zitten onder meer de wethouders Lucassen, Van Hooft en Scholten. Veiligheid is niet alleen een kwestie van politie en handhaving, maar ook en misschien wel vooral van goede preventie, investeren in jeugd en onderwijs, wijken, integratie en maatschappelijke opvang.
Die wijsheid is ook relevant voor het nieuwe Veiligheidshuis dat we samen met het Openbaar Ministerie en politie gaan oprichten. De stuurgroep die we daarvoor hebben opgericht, komt in het tweede deel van de ochtend voor het eerst bijelkaar. De zorginstellingen en de justitiƫle organisaties zoals Reclassering en slachtofferhulp kunnen alle bijdragen aan een goed overleg over (vaak jonge) daders en op de persoon toegespitste acties. In het Veiligheidshuis dat vanaf 2009 moet gaan draaien zitten vertegenwoordigers van die instellingen fysiek bij elkaar. Een soort frontoffice dat wordt gevoed door alle organisaties daarachter. De komende maanden gaan twee kwartiermakers aan de slag om te zorgen dat het ook echt gaat werken.

In de loop van de middag rijd ik naar Leiden om op tijd te zijn om de examenuitslag van Tobias mee te maken. Ik maakte me al niet erg veel zorgen (om het zacht uit te drukken), maar zijn cijfers zijn fantastisch, zelfs een 9 voor scheikunde. Onbegrijpelijk voor mij, op mijn eigen examen haalde ik voor dat vak ongeveer de helft. De scheikundige genen (mijn moeder studeerde het ooit en Machtelds vader was chemisch ingenieur) hebben een generatie overgeslagen. Feest in huis met het gezin, vrienden en buren, natuurlijk ook voor Machtelds verjaardag.