vrijdag 6 juni 2008

6 juni

D-day. De historische betekenis van deze dag gaat vandaag aan iedereen voorbij. Ik neem aan dat dit volgend jaar anders is, dan is het immers 65 jaar geleden dat de landingen op de Normandische stranden plaats vonden. Ik vind het wel symbolisch voor de Europese gedachte die het rechtstreeks gevolg is van de bevrijding van het nazisme, dat mijn eerste afspraak vandaag in het Duitse Kleve is met het bestuur van de EU-regio Rijn & Waal.

Terug in Nijmegen overleg ik met Bergiet Drummen en Berrie Schattenberg over strategische samenwerking met belangrijke partners in onze stad en hoe die vorm te geven. Daarna diverse overleggen over veiligheidsonderwerpen die deze week spelen.
’s Middags samen met de wethouders Van Hooft, Depla en Lucassen een goed overleg met de corporatiebestuurders over het “Wijkaanpakplan” (WAP) voor Hatert, onze eigen prachtwijk. We maken goede voortgang en naar verwachting kan er in de komende weken een overeenkomst tussen de gemeente en de corporaties tot stand komen. Het werd ook tijd.

In het bowlingcentrum aan de Heyendaalseweg reik ik vervolgens twee Zilveren Waalbrugspelden uit aan de oprichters van de 3K-bowlingclub, Lyda Tijssen en Cor Pijnappels. 15 jaar geleden begonnen ze met 3 leden, nu zijn het er meer dan 80. Bijzonder is dat de club zich richt op mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking. Met een zg. plateau is het zelfs voor rolstoelers mogelijk om gewoon te kunnen bowlen. ‘Bowling alone’ luidt de titel van een Amerikaanse studie over het moderne leven zonder gemeenschapszin. Daar is hier gelukkig geen sprake van, integendeel.

Aan het einde van de middag ga ik nog even langs bij het afscheid van mijn vroegere lerares Nederlands aan het Stedelijk Gymnasium, Irene Meeuws. Mijn eindexamenjaar was haar eerste examenklas en daar bewaart ze goede herinneringen aan. Ik ook. Vanzelfsprekend geef ik haar poëzie cadeau, beiden zijn we liefhebbers. Ik kom leuke oud-klasgenoten tegen.

Burgemeester De Graaf reikt twee Zilveren Waalbrugspelden uit aan de oprichters van de 3K-bowlingclub