woensdag 28 maart 2007

28 maart

De verdachte van de moord op Sévèke heeft inmiddels een “bekennende verklaring”afgelegd, niet alleen over de moord maar ook over een aantal roofovervallen, waaronder één in Nijmegen op een GWK-kantoor. Justitie zal het niet zo snel doen, maar ik durf nu wel te spreken van de vermoedelijke dader.
Het is een bijzondere dag. In de eerste plaats voor de familie en naasten van Louis Sévèke. Zij krijgen nu duidelijkheid over wie, alleen nog nauwelijks over waarom. Het is ook een bijzondere dag voor Nijmegen. De schok van de moord, 16 maanden geleden, is nog niet uitgewerkt. Gedurende lange tijd is er gespeculeerd, bleven er vragen open.
En natuurlijk is het een hele mooie dag voor ons politiekorps. Wat een energie, menskracht, tijd, aandacht en middelen zijn aan dit onderzoek besteed. En wat een mentale veerkracht hebben de mensen van het Bamboeteam en de leiding steeds gehad. Ondanks alle tegenwind stug doorgaan, heel goed samenwerken met andere korpsen en diensten, alert blijven op elk signaal. Het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ben trots op ons korps!

De persconferentie op het hoofdbureau van politie bereiden we met de driehoek zorgvuldig voor. Zo hoort het ook, want elk woord telt. Ik heb in mijn politieke leven wel wat spannende persbijeenkomsten gehouden, zoals die na de nacht van Wiegel in 1999 of toen ik mijn aftreden als minister bekend maakte 2 jaar geleden. Maar deze zal mij ook bijblijven. Al was het maar omdat wij achter de tafel absoluut niet kunnen zien wie er allemaal in de zaal zitten. We zien alleen maar de batterij camera’s, daarachter is het chaos. Persconferentie in het politiebureau naar aanleiding van het aanhouden van de verdachte van de moord op L. Sévèke De hoofdrol is vandaag voor Remco van Tooren en Aart Garssen. Terecht, dit is een belangrijk moment voor justitie en politie. Remco pareert alle lastige vragen bewonderenswaardig. Als burgemeester kan ik alleen maar zeggen dat Nijmegen opgelucht is. Als korpsbeheerder meld ik dat de politie maar liefst 70.000 manuren in de zaak heeft gestoken. Tot nu toe, want de zaak is nog niet afgerond, er wordt nog naarstig gerechercheerd.

Nadat de laatste camera en microfoon zijn vertrokken drinken we nog een kop thee met de broer en zus van Louis Sévèke en met zijn huisgenoot. Alle drie hebben ze het zwaar vandaag. Ik vind dat ze zich bewonderenswaardig opstellen en ben blij dat zij mij vandaag de gelegenheid geven hen te ontmoeten..

Ondertussen gaat de gewone wereld ook door en dus is er vanavond een Politieke Avond inclusief raadsvergadering. Het debat over de reconstructie van de verkoop van onze plaatselijke busmaatschappij wordt door de raad opnieuw twee weken opgeschoven. Het moet niet veel langer gaan duren.