zaterdag 17 maart 2007

13 tot en met 17 maart

De week staat behoorlijk in het teken van veiligheid. Ik heb veel besprekingen met collegeleden, ambtenaren, politieleiding, openbaar ministerie, en brandweercommandant over zeer verschillende aspecten van veiligheid. Handhaving bijvoorbeeld of vergunningverlening, politieprioriteiten, rechtspositie van brandweermensen. Alles bij elkaar ben ik daar wel meer dan een volle werkdag mee bezig. Daar komt ook nog een uitvoerige oefening met het gemeentelijke beleidsteam in het teken van de rampen- en terreurbestrijding bij. Niet alleen de gemeenteambtenaren en de commandanten van politie, brandweer en ambulancevoorziening oefenen mee, ook de hoofdofficier van justitie en het voltallige college. Alle wethouders kunnen immers als loco-burgemeester in een ‘crisis’ terechtkomen. Vrijdagmiddag ben ik in Den Haag om met een door Binnenlandse Zaken ingestelde commissie te spreken over de veiligheid en betrouwbaarheid van stemmachines.

En of het deze week niet al genoeg ‘veiligheidsweek’ is, ben ik op zaterdagochtend in Utrecht ook nog bij de vergaderingen van het Veiligheidsberaad (de voorzitters van de veiligheidsregio’s), het Korpsbeheerdersberaad (politieregio’s) en het algemeen bestuur van de Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland. De ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie komen kennismaken en over hun plannen praten. Een leuk weerzien met zowel Guusje ter Horst als Ernst Hirsch Ballin. Ik verwacht veel van hen beiden, maar vooral natuurlijk van Guusje…

Tussen alle veiligheidsvergaderingen door heb ik gelukkig ook nog tijd voor een fietsbezoek aan Nijmegen-Noord. Ik neus rond in het uiterst moderne gebouw van de Klif Burgemeester De Graaf brengt een bezoek aan het wijkcentrum De Klif in Oosterhout en de heel snel groeiende basisschool De Oversteek, ik rijd door de nieuwe wijk Oosterhout en proef de sfeer van het mooie dorp Lent. Natuurlijk komen de discussies over de dijkteruglegging en de verkeerssituatie uitvoerig ter sprake.

Ik maak met veel plezier ook ruimte in mijn agenda om de 100-jarige mevrouw Brok in Huize Nijevelt te bezoeken (wat een gezonde en bijdetijdse vrouw is dat!) en een Zilveren Waalbrugspeld uit te reiken aan mevrouw Schaeffer, die al 40 jaar voor gezinnen en ouderen zorgt.
Met de burgemeesters van onze regio breng ik een bezoekje aan de Herculaneum-tentoonstelling, (al de derde keer dat ik het zie, ik krijg er geen genoeg van).

Hoogtepunt van de week is natuurlijk de taart die ik mag uitreiken aan de medewerksters van ons eigen stadhuis-restaurant. Burgemeester De Graaf overhandigt aan de medewerksters van Appèl een taart voor het verkrijgen van de OK-sticker van de smaakpolitie Zij hebben een onverwacht bezoek van de Smaakpolitie met glans doorstaan en de felbegeerde OK-stikker kunnen opplakken. We wisten natuurlijk al dat ons restaurant schoon en lekker is, maar het is wel zo leuk dat ook eens van anderen te horen.
Weer een plusje voor Nijmegen!