zaterdag 24 maart 2007

23 en 24 maart

Elke week bezoek ik één of meer wijken in het kader van mijn “inburgering”. Vaak betekent dat een hernieuwde kennismaking. Vrijdagmiddag bezoek ik Hatert en Brakkestein. Dat lijkt natuurlijk geen toeval, nu juist deze twee wijken de laatste dagen in het nieuws zijn. Toch stond het bezoek al langer gepland, maar het komt nu goed uit. Burgemeester De Graaf is op bezoek in Hatert op 23 maart 2007 Hatert is in de prijzen van de nieuwe minister Ella Vogelaar gevallen en officieel aangemerkt als ‘probleemwijk’.Het college heeft daar gemengde gevoelens bij. Mooi dat er extra geld komt om te investeren in de wijk, maar waarom precies Hatert en hoeveel geld eigenlijk precies en welke vrijheid hebben wij om daar zelf over te beschikken? Het blijkt dat meer steden zo hun vraagtekens zetten bij de Vogelaarlijst. Hatert heeft inderdaad kenmerken die om aandacht vragen: toestroom van allochtonen, vergrijzing, delen die dringend aan renovatie toe zijn, sociale problematiek. Maar er zijn andere wijken die ook wat extra kunnen gebruiken. We zijn de minister dankbaar voor de aandacht, maar dat betekent niet dat Hatert nu een stigma draagt.

Brakkestein is een leuke wijk met veel groen er om heen. De discussie gaat vooral om het groen in de wijk en dat valt volgens de bewoners bitter tegen. Ik bezoek het Bosje van Vroom, dat tegenwoordig zoveel ophef veroorzaakt. Burgemeester De Graaf in gesprek met buurtbewoners bij het bosje van Vroom tijdens zijn wijkbezoek aan Brakkestein op 23 maart 2007Ik woonde er vroeger vlak bij maar wist toen niet dat het veldje en de bomen zo heetten. Bewoners die toevallig mijn krullen herkennen, maken van de gelegenheid gebruik om hun klachten nog eens onder de aandacht te brengen.

Zaterdagmiddag komt Hatert weer ter sprake tijdens een radio-interview. De “Roodshow” van de Vara is neergestreken in De Vereeniging. Leuk om weer voor Spijkers met Koppen op te treden. Ik heb dat in mijn politieke jaren vaak gedaan en altijd met plezier. Ook nu. Ik kom hijgend aanhollen, bijna te laat na een bezoek aan Ede waar de burgemeesters van de zgn. 100.000 + gemeenten bijeen waren. Felix Meurders vraagt naar mijn salaris als burgemeester. Stukken minder is dan het zijne, zeg ik en hij schakelt snel over op een ander onderwerp. Of ik jaloers ben op Arnhem met z’n vier Vogelaarwijken? Nou nee, een burgemeester van Nijmegen is nooit, maar dan ook nóóit jaloers op Arnhem…