maandag 20 augustus 2007

20 augustus

De eerste werkdag na de Vierdaagse en een paar aansluitende vakantieweken die ik in Normandië doorbracht. Afgelopen zaterdag vierden Machteld en ik op een prachtige locatie in Lisse (mijn geboortegrond) met veel vrienden ons 25-jarig huwelijk en het feit dat wij beiden het afgelopen jaar Abraham respectievelijk Sara hebben gezien. Ook Nijmegen was vertegenwoordigd, door nieuwe collega’s en oude vrienden. We houden mooie herinneringen aan een geweldige avond.

Foto van de Vlaggenparade Tijdens de Vierdaagse had ik geen tijd en puf voor het weblog en daarna was ik op vakantie. Een uitvoerige beschrijving van die week zou nu wel erg mosterd na de maaltijd zijn. Toen een journalist de zaterdag na de intocht vroeg hoe ik het had ervaren, kon ik alleen maar zeggen dat het een mooi en slopend feestje was geweest. Al heb ik dan niet zelf gewandeld, ik heb wel heel wat bijeenkomsten afgelopen…: de opening van de 4D-feesten met Kunst in de Kerk en de herdenking van het drama van vorig jaar, een diner voor bestuurders, de 4D-mis op zondagochtend, het gevelconcert op de Grote Markt, de ontvangsten van de Landmacht op Heumensoord en van alle buitenlandse militaire delegaties die je maar kunt bedenken, interviews voor radio, televisie en kranten die ik de hele week als trotse burgemeester mocht geven, de fraaie Vlaggenparade in het Goffertstadion, ons eigen gemeentelijk VIP-diner met o.a. minister Plasterk en ambassadeur Komachi van Japan, waar marsleider Wim Jansen de Nijmeegse erepenning in zilver kreeg uitgereikt, het schitterende vuurwerk dat we vanaf Ocean Diva zagen, de doortocht in Elst die ik samen met het van kanker herstellend patiëntje Maureen en Kika-ambassadrice Edith van Dijk bezocht (waarna we in het UMC cadeautjes aan Maureen’s lotgenootjes uitdeelden)Samen kijken naar de lopers van de Vierdaagse, de doortocht in Wijchen en daarna het oergezellige bezoek aan het Waterkwartier samen met zanger Syb van der Ploeg en zijn vriendin, roze woensdag op de Hertogstraat, de doortocht in Groesbeek met als gasten de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en de Gevolmachtigde Minister van de Nederlandse Antillen, de helikoptervlucht boven de wandelroute maar ook even boven ons prachtige Nijmegen, de rondleiding op het imponerende militaire kampement Heumensoord, de ontvangst van de politiechef van Londen, sir Ian Blair en tenslotte de intocht op de Via Gladiola. Foto van de intocht in de stromende regenIk ben nog nooit zo nat geweest als op die vrijdagmiddag, maar wat een feest om al die duizenden wandelaars te begroeten, te omhelzen, handen te schudden, te kussen en bloemen te geven! (Kijk bij meer informatie voor meer foto's van de Vierdaagseweek)

Natuurlijk was er ook elke dag veiligheidsoverleg en had ik ’s nachts nog contact met onze afdeling veiligheid en met politiechef Aart Garssen. Alles is gelukkig perfect gelopen, geen openbare ordeproblemen en geen verstikkende warmte. Alleen vrijdagmiddag leek het onweer even spelbreker te worden, maar ook dat kwam goed. Een geweldige week, maar toen ik zaterdag ook nog bij de opening van de Koninkrijksspelen in Den Haag was geweest, was ik wel afgedraaid en werd het echt tijd voor vakantie!

Moeilijk om weer op gang te komen maar dat geldt vandaag voor meer mensen, merk ik. Het vakantieritme zit nog in ons systeem. Vandaar dat ik nu vooral veel leeswerk heb en weinig afspraken, zo groei ik er langzamerhand weer in. Met wethouder Hannie Kunst en ambtenaren spreek ik over de voortgang van onderwerpen rond de citymarketing en evenementenbeleid. Ook de komende herdenking van de bevrijding van Nijmegen (Market Garden) en de Gezonde Stadsbrunch van 2 september a.s. krijgen aandacht. ’s Middags spreek ik ook nog 150 buitenlandse studenten die een of meer semesters aan onze universiteit komen studeren toe en ’s avonds krijgt mevrouw Van Beek in wijkcentrum De Dukenburg van mij de Zilveren Waalbrugspeld voor haar vele vrijwilligerswerk bij de sjoelvereniging. Een rustige eerste dag!