dinsdag 3 juli 2007

2 en 3 juli

Begin juli is in Den Haag altijd de laatste week van het politiek-bestuurlijke seizoen. De Tweede Kamer sluit dan het werk af voor een lang zomerreces, de ministers gaan nog een enkel weekje door met ministerraadvergaderingen rond de begroting, maar werken verder al op halve kracht. Ambtenaren ruimen het bureau op of hebben uitjes met hun afdelingen. Het voelt een beetje als de laatste week van school.
In Nijmegen heeft niemand last van dat gevoel. Er wordt gewoon nog hard gewerkt en de zomerstop gaat pas in na de Vierdaagse. Mijn bioritme moet zich even aanpassen maar het went snel. Ik zie in ieder geval geen oorzakelijk verband met mijn ziektedagje van dinsdag. Voor het eerst heb ik de collegevergadering gemist. Die werd, bij ontstentenis van zowel burgemeester als loco voorgezeten door wethouder Van Hooft en wel, naar ik achteraf hoorde, op uitstekende wijze.

Maandag had ik weer mijn ambtelijke dag, die zich voornamelijk op mijn kamer afspeelt. Onder meer overleg met mijn directe staf over uitnodigingen, agendaproblemen, interviews en spreekbeurten, voorts het wekelijkse interview met De Brug, ambtelijke overleggen over Veiligheid, Brandweer en Burger & Bestuur, alsmede het reguliere maandaggesprek met gemeentesecretaris Pier Eringa. Ook moesten er nog een paar kleinere zaken worden besproken met en tussen de fractievoorzitters uit de gemeenteraad en dat speelde zich aan het begin van de avond af. Het enige moment dat ik even van mijn kamer weg kon zijn, was tijdens de lunch in het Vlaams Arsenaal met collega Jan van Zomeren van Heumen. We hebben het over het vak van burgemeester gehad, maar ook over de komende Vierdaagse. Kamp Heumensoord is belangrijk terrein als militair kwartier tijdens de Vierdaagse. Hoewel het gebied eigendom is van de gemeente Nijmegen, ligt het officieel op Heumens grondgebied. Dat vraagt dus wat afstemming. Een kleinigheid daarbij is dat bij alle ontvangsten de burgemeester van Nijmegen weliswaar gastheer kan zijn, maar burgemeester Van Zomeren de ambtsketen draagt. Zoals het hoort.