maandag 9 juli 2007

9 juli

Gisteren was ik al of pas een half jaar burgemeester van Nijmegen. Al of pas. Deze 6 maanden zijn snel voorbijgegaan en ik heb het gevoel dat ik inmiddels veel mensen ken, veel problemen heb besproken, veel initiatieven heb gesteund of zelf genomen, veel plekken in de stad heb herontdekt en mijn steentjes aan Nijmegen bijdraag. Maar ook voel ik dat ik nog maar net begonnen ben, dat ik nog zoveel mensen moet leren kennen, verhoudingen leren doorgronden, Nijmeegse oplossingen vinden. Een half jaar is nog niets en toch vind ik het langzamerhand een beetje overdreven als mensen het hebben over de gloednieuwe burgemeester.

De laatste week voor de Vierdaagse begint met de opening van de bijeenkomst van de International Simulation and Gaming Association in Hotel Val Monte. Nee, geen clubje verslaafde nerds, maar hoogwaardige kennis en kunde om maatschappelijke problemen via simulatie en nieuwe gamingtechnieken op te lossen. Ik weet dat bv. in de veiligheidszorg daar grote behoefte aan is. Beter goed oefenen via spelsimulatie dan met de handen in de lucht staan als er echt eens iets gebeurt. Vorig jaar kwam ISAGA bijeen in St. Petersburg, nu in Nijmegen (nu ja, Val Monte ligt aan de Nijmeegse gemeentegrens), ’t kon slechter.

’s Ochtends ben ik verder op het stadhuis aan het vergaderen, ’s middags reis ik af naar Rotterdam voor het overleg van de 21 zgn. Antillianengemeenten onder leiding van Ivo Opstelten. Dit keer zijn ook minister Ella Vogelaar en DG Leon van Halder aanwezig om het nieuwe beleid rond Antilliaanse probleemjongeren toe te lichten. De toelatingsregeling van voorgangster Verdonk is inmiddels van tafel, maar hoe zorgen we er met z’n allen nu voor dat jonge mensen van CuraƧao daar blijven en een toekomst kunnen opbouwen of hier komen met voldoende scholing, kennis van het Nederlands en adequaat toezicht? Minister Vogelaar is pragmatisch en wil ook investeren in de armoedigste wijken aan de overkant. Goed idee, wij doen graag mee. Het wordt bovendien tijd dat er op de Antillen expliciet een stevig jeugd- en gezinsbeleid wordt gevoerd.

Het verkeersinfarct van de Randstad verhindert mij op tijd in Nijmegen terug te zijn, dus de eetafspraak met Albert Krielen, directeur van de Stadsschouwburg en concertgebouw De Vereeniging moet helaas worden verschoven.