vrijdag 6 juli 2007

6 juli

Vandaag de hele dag op pad met ons regionaal politiekorps. Jammer dat het er niet eerder van kwam, maar nu heb ik gelukkig een hele dag om als korpsbeheerder “mijn korps” wat beter te leren kennen. Na de ontvangst door korpschef Henk van Zwam breng ik de eerste uren door op het hoofdbureau in Nijmegen. Daar spreek ik met professionals van de technische en van de digitale recherche. Zo leer je nog eens wat! Daarna de auto in, dat wil zeggen, de videowagen die op provinciale en autosnelwegen in Gelderland-Zuid let op snelheidsovertredingen. Vandaag is de bevolking opmerkelijk braaf, in twee uurtjes tijd wordt alleen een al te snelle brommer op de bon geslingerd. In Wijchen lunch en spreek ik met verschillende ‘dienders’ die zich in het district Tweestromenland bezighouden met jeugdzaken en met huiselijk geweld. Goed dat daar nu veel aandacht voor bestaat. Het derde district van de politieregio heet De Waarden en omvat een groot gebied, van de Bommelerwaard tot en met Culemborg en omgeving. In Culemborg ontmoet ik districts- en teamleiding en bezoek ik met de plaatselijke wijkagenten de buurten waar Marokkaanse jongens voor stevige overlast hebben gezorgd. Ik ga als regionaal korpsbeheerder natuurlijk niet over de openbare orde in Culemborg, dat is een zaak voor burgemeester Van Schelven, maar het is wel goed om te zien hoe in dit politieteam op zeer betrokken wijze wordt omgegaan met stadse problemen van de eerste orde. Mooie afsluiting van de week!