zaterdag 10 februari 2007

5 tot en met 10 februari

Mijn tweede raadsvergadering duurde een stuk langer dan de eerste. Geen wonder, want nu stonden er twee grote politieke onderwerpen op de agenda, Koers West en de toekomst van de Vasim. Er waren ook nog wat mondelinge vragen. Dan is een vergadertijd van krap anderhalf uur, waarin ook nog veel onderwerpen formeel moeten worden vastgesteld, wel erg kort. Het liep dan ook een uurtje uit. Ik heb op zich niets tegen wat langer doorgaan, als de kwaliteit van het debat en van de besluitvorming daarmee wordt geholpen, maar dat lijkt niet altijd het geval. In dit soort debatten wil toch iedereen zijn zegje doen, ook al is alles al gezegd. De mensen op de publieke tribune beschikten gelukkig over genoeg zitvlees. Ik maakte mijn eerste fout door twee raadsleden van GroenLinks door elkaar te haspelen. De vraag blijft voor wie van de twee dat erger was.
Samen met wethouder Hannie Kunst mocht ik deze week ook Nijmeegse ondernemers toespreken in het kader van een avond van de Ondernemerssociëteit Regio Nijmegen. Een leuke avond, waar veel mensen op afkwamen. Ik hoop dat Hannie en ik duidelijk hebben gemaakt dat onze koers er een is van samenwerken en open communicatie. Werkgelegenheid wordt niet door ons maar door ondernemingen gemaakt en met z’n allen zijn wij verantwoordelijk voor een aantrekkelijk economisch en sociaal klimaat. Daarvoor hebben gemeente, ondernemers, opleiding- en researchinstituten, culturele en maatschappelijke instellingen elkaar hard nodig.
Een goed voorbeeld van een gezamenlijke inspanning voor economische groei is Health Valley. De voorzitter van het bestuur Jos Werner, die ik ook ken als invloedrijke CDA-senator in Den Haag, sprak daarover in een gezamenlijk interview voor TV Nijmegen. De Nijmeegse regio als centrum voor onderzoek en bedrijvigheid rondom gezondheidsvraagstukken spreekt mij wel aan. Nijmegen wil dit jaar niet voor niets een Gezonde Stad zijn. Dat moeten we dan overigens wel laten zien, ook aan onze eigen inwoners. Vandaar dat we deze week besloten om er een beetje vaart achter te zetten. Zo moet er in de tweede helft van dit jaar een groot evenement rond gezond leven plaatsvinden dat in beginsel voor alle Nijmegenaren openstaat.
Ik heb deze week nog zoveel meer gedaan. Burgemeester De Graaf op werkbezoek bij de brandweer Nijmegen Een werkbezoek aan de Brandweer Nijmegen onder meer en de verjaarsvisite bij mevrouw Roos Wientjes, die donderdag 8 februari 100 jaar was geworden. Ik mocht haar een zilveren strikje opspelden. Onvoorstelbaar dat zij in 1957 al net iets ouder was dan ik nu ben. Ook bracht ik een wijkbezoek aan de Wolfskuil en het Waterkwartier, op de fiets en midden in een sneeuwstorm. Het lijkt geen toeval dat het weer omslaat zodra ik op de fiets stap. Niettemin was het zeer de moeite waard, bijvoorbeeld het interview dat kinderen van het Nijmeegs kinderpersbureau afnamen in de sneeuw. “Wijkvader” Ruud de Vries zorgde later gelukkig voor warme koffie achterin zijn juwelierszaak in het Waterkwartier. Burgemeester De Graaf op wijkbezoek in Oud-West en krijgt een kop koffie bij juwelier Ruud de Vries
Bijzonder was ook dat ik deze week samen met de Amerikaanse ambassadeur Arnall op het terrein van CP Kelco uitleg kreeg van Emeritus pastoor Gerard Thuring van Breedeweg/Groesbeek over de heldenactie van soldaten van het 504de para infanterie-regiment van de 82ste Airborne Divisie. Precies op deze plek staken zij tijdens de operatie Market Garden in september 1944 met canvas bootjes de rivier over om de Waalbrug van de noordkant in te nemen. De ambassadeur en ik zijn beiden historisch zeer geïnteresseerd en onder de indruk van wat zich hier heeft afgespeeld. Binnenkort ga ik ook eens naar het Bevrijdingsmuseum in Groesbeek.
In vergaderingen in Den Haag en Utrecht over politie- en veiligheidsvraagstukken viel mij op dat iedereen er van uitgaat dat Guusje ter Horst over een kleine twee weken op het bordes van het paleis staat als de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Nu weet je het nooit met een formatie, maar mij zou het wel een goede keuze lijken. Nijmegen kan wel een warm hart in de ministerraad gebruiken en in Den Haag kan een beetje praktische bestuurservaring ook geen kwaad.