vrijdag 2 februari 2007

29 januari tot en met 2 februari

Je komt nog eens ergens als burgemeester van Nijmegen. Bij mooie bedrijven bijvoorbeeld. Dinsdag was ik met het voltallige college te gast bij Alewijnse, een prachtig familiebedrijf met een oude Nijmeegse historie. Overgrootvader Alewijnse was één van de grote elektriciteitspioniers van Nederland en het bedrijf is door zijn nazaten in die traditie voortgezet. Verbazingwekkend in welke markten Alewijnse actief is. Van de wereldzeeën tot de Albert Heijn om de hoek, overal is de installatietechniek van Nijmeegse oorsprong terug te vinden. Met directeur Dick blijk ik nog als scholier gehockeyd te hebben.
Ik ben deze week ook voor de eerste keer namens Nijmegen bij het overleg van de zgn. Antillianengemeenten geweest, een tiental gemeenten met een grotere Antilliaanse bevolking, waarvan een klein maar hinderlijk deel voor overlast zorgt. Voor Nijmegen blijkt dit overigens vergeleken met andere steden mee te vallen. We vergaderden in Rotterdam onder leiding van Ivo Opstelten. Samen met de Amsterdamse wethouder (en vermoedelijk toekomstige minister) Ahmed Aboutaleb heb ik gepleit voor stevige en vooral praktische onderwijsinspanningen op Curaçao. Wij steunen de ambitieuze plannen van de Antilliaanse onderwijsminister Leeflang, maar willen voorkomen dat die nog jaren op de plank liggen, terwijl ondertussen slecht opgeleide en gebrekkig Nederlands sprekende jongeren hun uitzichtloze toekomst in Nederland komen zoeken. Minister Rita Verdonk was er ook. Zij weet nog uit het kabinet dat ik tegenstander was en blijf van haar toelating- en terugkeerregeling voor Antillianen, maar voor de zekerheid heb ik dat nog maar eens gezegd: onuitvoerbaar en ongerechtvaardigd. Mijn voorgangster in Nijmegen dacht daar overigens anders over.
Ik schreef: je komt nog eens ergens. Vrijdagochtend in alle vroegte bijvoorbeeld in Kleve, waar het dagelijks bestuur van de Euregio Rijn en Waal bijeenkwam. De (rechtstreeks gekozen) burgemeester van Duisburg is nogal matineus en kon alleen maar tussen 8 en 9 uur vergaderen. Niet mijn favoriete tijd van de dag. Ik neem het voorzitterschap van de Euregio van Guusje ter Horst over en word in maart officieel door de Euregioraad benoemd (of gekozen). De kennismaking is in ieder geval prettig. De Euregio slecht de grenzen en stimuleert grensoverschrijdende economische ontwikkeling met hele concrete projecten waar in Brussel geld voor is gereserveerd. Ik ben er van overtuigd dat de Nijmeegse toekomst deels over de grens ligt.
Ik kom nog eens ergens, ook in museum Het Valkhof, waar de 50.000ste bezoekster Burgemeester Thom de Graaf ontvangt de 50.000e bezoeker van de Herculaneum tentoonstelling in het Valkhofmuseumaan de Herculaneum-tentoonstelling door mij wordt overvallen. Mevrouw schrikt zich een hoedje maar is toch blij met de bloemen en vooral met de reis voor twee personen naar Italië om het door lava bedolven Romeinse dorp met eigen ogen te aanschouwen. Haar echtgenoot is ook blij, ik neem aan dat hij mee mag...
Verder deze week onder meer de kennismaking met de adviescommissies van de gemeente: voor homo- en lesbisch beleid, voor gehandicaptenbeleid, voor allochtonen en voor ouderenbeleid. Zeer betrokken en deskundige mensen die ons graag willen helpen met visies, kennis en standpunten. Burgemeester Thom de Graaf maakt kennis met de gemeentelijke adviescommissies
Ook deze week weer aandacht voor veiligheidsvraagstukken. In Malvert is weer een garagebox in brand gegaan, bewoners moesten ’s nachts worden geëvacueerd. Het is op dit moment geen rustige wijk en ik kan met voorstellen dat bewoners bezorgd zijn over de leefbaarheid van hun buurt. Het college gaat er op dinsdag 13 februari op bezoek.
Maar omdat ik deze week toch ergens kom, doe ik de Malvert al even kort aan tijdens een fietstocht door Dukenburg. Burgemeester Thom de Graaf op wijkbezoek in Dukenburg De beheerder van de woningcorporatie, de wijkmanager en de teamchef van politie praten me alvast bij over de problemen. Maar gelukkig kom ik tijdens de fietstocht ook plezieriger zaken tegen, zoals het voltallige team van Interlokaal, dat net deze week een nieuwe vestiging heeft geopend in het winkelcentrum. Er zal worden geëxperimenteerd met buurtbemiddeling. Ik ben onder de indruk van het enthousiasme, de gedrevenheid en de deskundigheid van de mensen. Ik heb veel vertrouwen in de goede afloop. Burgemeester Thom de Graaf tijdens wijkbezoek in Dukenburg in gesprek met een biker