zondag 18 februari 2007

16 tot en met 18 februari

Het carnaval is begonnen! Vrijdag heb ik nog een bijeenkomst in Millingen aan de Rijn van de burgemeesters van Nijmegen en omgeving, maar ’s avonds begeef ik mij al in de wereld van narren en narrinnen. Eerst een “captainsdiner” (dwz. hutspot, zuurkool en boerenkool) in de grote zaal van de Vereeniging en daarna het Hofbal in de bovenzalen. Ik mag Prins Johan I assisteren bij de ridderslag van oud-wethouder en carnavalist Joop Tettero. Joop Tettero heeft een onderscheiding ontvangen tijdens het carnaval 2007 in Nijmegen.
Zaterdag heb ik mijn prille gezag als kersverse burgemeester al weer af moeten staan aan de prins. Ik overhandig hem en jeugdprins Jaime twee gigantische sleutels en voer een beschaafde striptease uit: jasje en dasje worden voor de komende dagen verruild voor een heus clownspak met strik en bolhoedje. Burgemeester De Graaf tijdens het carnaval in februari 2007 in Nijmegen In die outfit tap ik zaterdagmiddag ook een stuk of 50 biertjes op de Blauwe Steen. Die traditie gaat terug tot 1976, toen mijn vader namens de gemeente een vat liet aanslaan en verordonneerde dat iedereen die daar op dinsdag langs kwam en een bierglas bij zich had, ‘gemeentepils’ mocht drinken. Nu is het op zaterdag en de glazen zijn plastic bekers geworden, maar de geest is nog steeds dezelfde.
’s Avonds ook nog samen met wethouder Hannie Kunst onder begeleiding van de voorzitter van de Stichting Openbaar Carnaval Nijmegen een rondje Knotsenburg gedaan in vol carnavalsornaat. Behangen met alle mogelijke onderscheidingen en met een beschaafd aantal biertjes op loop ik aan het einde van de avond terug naar huis. Diezelfde onderscheidingen, een hele ijzerwinkel als je het zo ziet, draag ik zondagochtend ook op mijn clownspak bij de carnavalsmis in de Molenstraatkerk en daarna op het bordes voor het stadhuis als de optocht voorbij komt. Machteld en ik zien voor de eerste keer in lange tijden weer hoe creatief en nijver Nijmegenaren tijdens de carnaval zijn. Veel schitterende wagens komen uit Lent en ook dat is al heel lang traditie.