vrijdag 12 januari 2007

11 en 12 januari

Donderdag 11 januariDe eerste kop koffie (ik heb ’s ochtends wel een paar koppen nodig om helemaal op stoom te komen) drink ik met Berna terwijl we de agenda en post doornemen. Daarna een gesprek met wethouder Hans van Hooft sr. Merkwaardig eigenlijk: Hans sr zat al in de gemeenteraad toen mijn vader nog burgemeester was, de SP had toen twee zetels. Nu is hij wethouder, ben ik burgemeester en zit zijn zoon als fractievoorzitter in de raad. En in de jaren daartussen zagen wij elkaar ook wel eens op de gangen in de Tweede Kamer, waar Hans de SP-fractie ondersteunde. We spreken over de wijken, de leefbaarheid en veiligheid, het college en de raad. Een politicus die actie voerde en nu bestuurt, maar met dezelfde praktische inslag van toen.
Ik word vandaag ook nader onderricht over de opzet van de Nijmeegse politieke avonden, met burgerronde, kamerronde en besluitronde (ofwel raadsvergadering). Dat is een forse verandering vergeleken met vroeger. Een deel van de middag besteed ik aan het belangrijke onderwerp veiligheid. De oude en nieuwe secretaris van de korpsbeheerder en van het bestuur van de veiligheidsregio geven me een goed overzicht. Met het hoofd van de afdeling Veiligheid, Erik Boelaars praat ik over hoe en wat de afdeling doet. Veiligheid en openbare orde zijn cruciaal voor het vertrouwen dat mensen in hun bestuur hebben. Ik wil ook veel aandacht schenken aan de handhaving en de kwaliteit van vergunningen.
Aan het einde van de middag brengt chauffeur Jos Frentz mij naar Den Haag voor het afscheid van de Secretaris Generaal van het ministerie van Economische Zaken. Ik ontmoet in de Ridderzaal veel bekende en voor Nijmegen nuttige relaties. Johan Remkes feliciteert mij met mijn installatie, hij kon er vanwege vakantie niet bij zijn. Wel heeft hij inmiddels begrepen hoe ik over zijn “nationale politie” denk. ’s Avonds ben ik in Leiden bij mijn gezin. We praten over de uitvaart van Machtelds moeder a.s. zaterdag met veel herinneringen aan mooie jaren.

Vrijdag 12 januari ’s Ochtends praat ik bij met de medewerkster die alles over koninklijke en stedelijke onderscheidingen weet. Daarna een goed gesprek met broodjes en soep op de kamer van wethouder Paul Depla. We hebben het onder meer over de Donjon, integrale handhaving en actuele politieke onderwerpen, waarvan ik natuurlijk nog niet alle ins en outs ken.
Na een reeks interviews met Nijmeegse en landelijke media is een deel van de middag gereserveerd voor een mooie en boeiende wandeling langs archeologische en stadshistorische locaties in binnen- en benedenstad.

Burgemeester Thom de Graaf wandelt met archeoloog Harry van Enckevort en stadshistoricus Hettie Peterse in de stadArcheoloog Harry van Enckevort en stadshistoricus Hettie Peterse vertellen zo meeslepend dat zelfs als ik niet al van nature historische belangstelling had, ik inmiddels zou zijn gevallen voor de geschiedenis van Nijmegen. Het zou mooi zijn als we behalve het verhaal van de Romeinen en Batavieren, de middeleeuwen en de Gouden Eeuw ook iets kunnen laten zien van de meer recente geschiedenis, ik denk aan Nijmegen als frontstad. Daar vind je al lopend niet zoveel van terug.
Al met al een bijzondere eerste week met aardige behulpzame mensen, nieuwe kennis en een goed Nijmeegs gevoel!