vrijdag 11 juli 2008

30 juni en 11 juli

De afgelopen maand heeft voor mij in het teken gestaan van onze verhuizing naar Nijmegen. Weliswaar woon ik zelf al weer anderhalf jaar in de stad, maar mijn gezin en al mijn materiële bezittingen waren in Leiden achtergebleven nu onze zoon daar dit jaar zijn eindexamen gymnasium deed. Hij is geslaagd (en hoe!), het Leidse huis is verkocht en in de week van 23 juni is het leeggehaald. Op 25 juni reden een paar grote verhuiswagens van een gerenommeerd Nijmeegs bedrijf voor ons nieuwe adres en begon het grote uitladen.
Inmiddels heb ik weer ervaren dat “verhuisd zijn” niet de goede uitdrukking is. Alle spullen zijn wel over, maar we zijn nog steeds bezig met uitpakken en inrichten. Nog aan het verhuizen dus. Maar wel blij dat we nu samen in Nijmegen in een mooi huis wonen en dat onze kinderen Julie en Tobias daar ook regelmatig zijn.

Door al deze perikelen is mijn weblog in de verdrukking gekomen. Een volle agenda en thuis volle verhuisboxen verhinderden voluit bloggen. Een overzicht van de laatste weken:

In de week van 30 juni opende ik onder meer het geboorteloket van de gemeente bij het moeder-kindcentrum van het UMC Radboud. Mooi dat dit nu kan, de artsen en verpleegkundigen zijn ook enthousiast. Burgemeester De Graaf opent op 30 juni 2008 het geboorteloket in UMC St Radboud Ik behandelde zelf de eerste aangifte van een jonge vader èn moeder. Dat laatste, dat de moeder (mee) haar kind aangeeft, wordt natuurlijk een stuk makkelijker als het “aan huis” kan.

Het politieke seizoen liep ten einde en de laatste raadsvergaderingen van het jaar waren gereserveerd voor de behandeling van de Perspectiefnota en de Voorjaarsnota. Hoewel één van die vergaderingen op de dag van mijn verhuizing plaatsvond, heb ik die toch zelf voorgezeten. Je moet als burgemeester natuurlijk wel bij het politieke hoogtepunt van het jaar zijn. Stevige en kwalitatief goede beschouwingen door de fractievoorzitters. Het raadslid Bea van Zijll de Jong kreeg de lachers op haar hand toen ze zogenaamd in 2018 terugkeek op de jaren van het linkse college. De coalitie heeft niet alleen onderling verschil van inzicht over de financiële koers, maar ook met het college. Dat spitst zich toe op de jaarlijkse kostenstijging en de doorberekening daarvan in de OZB-tarieven. De verhoudingen zijn door dit alles wat onder druk gekomen. Wellicht dat de verdiende vakanties helpen om de kar van de coalitie weer recht op de weg te krijgen. In het college is de samenwerking gelukkig onverminderd goed.

Aan het begin van de laatste raadsvergadering op 2 juli presenteerde ik samen met loco Paul Depla en plaatsvervangend raadsvoorzitter Peter Breukers de nieuwe tweede ambtsketen. Burgemeester De Graaf en Peter Breukers tijdens de presentatie van de tweede ambtsketen op 2 juli 2008 Hij is van de hand van kunstenaar Herman Hermsen, die wij via galerie Marzee op het spoor kwamen. Een prachtige eenvoudige, lichte keten met Nijmeegse symbolen, van Waalbrug tot magnetenlab en van Mariken tot de nog te bouwen Donjon. Deze ambtsketen zal vooral door de plaatsvervangers worden gedragen, zelf houd ik het bij de ambtsketen van 1946 die door mijn voorgangers Hustinx, De Graaf sr, Hermsen, Dales, d’Hondt en Ter Horst ook is gedragen. Een beetje traditie kan geen kwaad.

In dezelfde week werden ook de vaste camera’s in de fietstunnel onder het station in gebruikgenomen. Ik bezocht de Verkeersmanagementcentrale en complimenteerde de harde werkers die dit voor elkaar hebben gekregen. De veiligste tunnel van Nederland, dunkt mij.

Ook voerden wethouder Hannie Kunst en ik een goed overleg met het College van Bestuur van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Strategisch hebben de HAN en Nijmegen een aantal gedeelde belangen en daarin kunnen we goed samenwerken. Merkwaardig detail: HAN-voorzitter Ron Bormans en ik vergaderden woensdag samen in Nijmegen en zagen elkaar vrijdag weer in Leiden waar onze zonen Julius en Tobias beiden hun diploma van het Stedelijk Gymnasium aldaar in ontvangst namen.

Met de nieuwe directeur politie van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Sandor Gaastra, voerde ik samen met de korpschef en de hoofdofficier van justitie in die week nog besprekingen over onze regionale politiebegroting. Opnieuw moest ik constateren dat BZK ons korps best ter wille wil zijn met woorden, maar vooralsnog er geen daden bij levert. Een taaie kwestie.

In de serie “eten in de wijk”, mijn tweewekelijkse eetafspraak met Nijmegenaren dwars door de stad, heb ik twee bijzondere ontmoetingen gehad. Op 2 juli at ik met de medewerkers van restaurant Appels & Peren. Burgemeester De Graaf op bezoek bij restaurant Appels en Peren in het kader van "eten bij inwoners in Nijmegen" op 2 juli 2008 Zij hadden mij uitgenodigd mee te eten met hun dagelijkse vroege maaltijd voorafgaand aan de opening van het restaurant. Leuk, ongedwongen en lekker gegeten en binnen een half uur uit en thuis. Dat is nog eens efficiënt!

Het tweede bezoek bracht ik aan het echtpaar Jacobs – Van Loosbroek Burgemeester De Graaf op 8 juli 2008 op bezoek bij de familie Jacobs-Van Loosbroek in het kader van "eten bij inwoners in Nijmegen" in een prachtig appartement aan de Wachterslaan in de Limos. Met vrienden uit de buurt erbij werd het een zeer verzorgde avond met een heerlijk maal en goede observaties over wonen in Nijmegen. Vanzelfsprekend werd er wel een beetje gemopperd op de gemeente (over het onderhoud van het stadspark Limos), maar daar zijn deze bezoeken ook voor bedoeld en zo hoor ik nog eens wat.

Dinsdag 8 juli vergaderde het college voor de laatste maal voor de vakanties. Geen zwarigheden, al was niet iedereen even blij met de rapportcijfers die de heren van de stadsredactie van De Gelderlander een paar dagen daarvoor uitdeelden. Tsja, om je persoonlijke oordeel nou tot objectiviteit te verheffen... Politici voelen zich soms een beetje vogelvrij maar daar hebben ze mee te leven.

Ik presenteerde aansluitend op de collegevergadering de cijfers uit de (grondig onderbouwde) Integrale Veiligheidsmonitor. Al hebben we stevige zorgen, er is gelukkig wel vooruitgang in onze Nijmeegse veiligheid. De zorgen richten zich vooral op jongeren die voor overlast en intimidatie in de buurten zorgen en voor geweld in het uitgaanscentrum.

In die laatste week voor de Vierdaagse sprak ik meermalen met minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin. Hij was op 9 juli te gast bij het Openbaar Ministerie in Arnhem. In dat kader werd een gesprek belegd over de op te richten veiligheidshuizen in Nijmegen, Arnhem en Ede. De dag erna zaten we weer aan tafel, dit keer in Den Haag tijdens het zogenoemde Strategisch Beraad Veiligheid waarin de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken (BZK) maandelijks met vertegenwoordigers van Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Veiligheidsberaad en de commissarissen van de Koningin overleggen over beheersing van criminaliteit en onveiligheid.

Dat was overigens niet de enige vergadering in Den Haag. Ik was er ook voor de commissie Overlast Jaarwisseling en voor de stuurgroep Bovenregionale Politiesamenwerking, die ik beide voorzit. En samen met de burgemeester van Haarlem Bernt Schneider overlegde ik met ambtenaren van BZK over de veiligheidsregio’s en het Veiligheidsberaad.

De Haagse politiek komt deze weken naar ons toe in plaats van omgekeerd. Verschillende ministers, staatssecretarissen, Eerste en Tweede Kamerleden en Europarlementariërs bezoeken Nijmegen in het kader van de Vierdaagse. Op 28 juni hadden we de staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Financiën en Justitie als gast tijdens het spetterende Rock in the Park-festival dat bekroond werd met optredens van Anouk en Lenny Kravitz. Met de partijvoorzitter van D66, Ingrid van Engelshoven praatte ik bij op het terras van hotel De Wolfsberg in Groesbeek. Voor de landelijke politiek hoef je kortom onze regio niet uit.

De laatste handeling voor alle Vierdaagse-festiviteiten betrof vrijdag 11 juli de onthulling van een fraaie plaquette aan de Titus Brandsma Gedachteniskerk aan het Keizer Karelplein. Op 11 juli 2008 is de plaquette onthuld voor de grootste Nijmegenaar aller tijden, Titus Brandsma De plaquette werd ontworpen ter gelegenheid van de uitverkiezing van de zalige Titus Brandsma in 2005 tot Nijmegenaar aller tijden. Ik mocht toen nog niet meestemmen, maar mijn stem was zeker naar hem gegaan. Een inspiratiebron voor vandaag en morgen en overmorgen.

Natuurlijk gebeurde er nog meer deze weken. Ik vergaderde wat af op mijn werkkamer, met ambtenaren en met derden. Er waren ook regionale bijeenkomsten, van het veiligheidscollege en het regionaal college politie, maar bijvoorbeeld ook van de stuurgroep die de evaluatie van de stroomstoring eind vorig jaar begeleidt. Ik at voorts nog met de fractievoorzitters uit de gemeenteraad en met de bevriende directeur van de universitaire uitwisselingsorganisatie Nuffic, woonde een concert bij ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de vroegere secretaris-generaal van Binnenlandse Zaken, bezocht samen met het college het Interlokaal aan de St. Annastraat en leerde daar veel over hulpverlening aan en begeleiding van allochtone vrouwen, ging op bezoek bij twee echtparen die hun 65-jarige en dus briljante bruiloft vierden en belegde samen met de stichting Vierdaagse en de stichting Vierdaagsefeesten een heuse persconferentie in De Vereeniging. Nu ja, gewone weken dus.